Innovatie zit in het DNA van Q-Park. Wat goed is, willen we steeds beter maken. We creëren producten en samenwerkingen voor verschillende doelgroepen: mensen die af en toe bij ons parkeren, of juist heel erg vaak. Parkerende klanten, bezoeksdoelen of bedrijven. Allemaal gedreven door technologie. Hoe transformeert een traditioneel parkeerbedrijf in een vernieuwende business, met optimale bezetting en een fijne klantbeleving?
In 2018 hebben we geïnvesteerd in een eigen innovatieve parkeermanagement technologie: PaSS (Parking as a Smart Service). Een exclusief platform ontwikkeld voor én door Q-Park. Dit platform maakt gebruik van bestaande hardware in onze parkeergarages, zoals slagbomen. Wat we anders doen dan voorheen, is dat alle intelligentie rondom toegang, tarifering en reporting in onze eigen cloud zit. Zo hanteren wij één uniforme klantreis door heel Europa.
De slagboom opent automatisch op basis van het kenteken. Klanten rijden gemakkelijk in- en uit en hoeven niet meer langs de betaalautomaat. Het kenteken kan een klant eenvoudig zelf wijzigen wanneer ze met een andere auto willen parkeren. Ook beschikt de klant altijd over een QR-code die gebruikt kan worden om de loopdeur naar de garage te openen of wanneer de slagboom een keer niet opent.
De klant kan zijn of haar producten digitaal afsluiten en beheren. Met de Q-Park app kunnen klanten gemakkelijk parkeren in al onze garages én overal op straat in heel Nederland. Ook is de Q-Park app het toegangsmiddel voor abonnementhouders en kan het product hierin beheerd worden. Bij een online reservering kan de klant zelf de reservering annuleren of het kenteken wijzigen. Voor zakelijke klanten beschikken we over een digitaal portal waar verschillende producten beheerd kunnen worden voor bijvoorbeeld alle medewerkers.
Alle parkeertransacties zijn real-time inzichtelijk. Zowel voor de klant zelf, als voor onze medewerkers van de klantenservice. Zo kunnen wij altijd de klant helpen met zijn product(en).
We maken API integraties mogelijk met partners in de vrijetijdssector zoals theaters, bioscopen en evenementen. Zo kan de klant na het boeken van een ticket, meteen een parkeerplaats reserveren in dezelfde online omgeving. Makkelijk en snel voor de klant. De enige gegevens die wij krijgen zijn de kentekens, geen namen of bankgegevens. Ook integreren wij samen met mobiliteitspartners last-mile oplossingen. Naast een parkeerplaats, kan de klant ook meteen een busticket of een fiets boeken om de laatste kilometers naar zijn eindbestemming af te leggen.
Op 28 maart 2024 werden de jaarlijkse Shopping Awards uitgereikt tijdens het Shopping Award Gala. Q-Park is de trotste winnaar van de PostNL Nieuwe technologieën en Innovaties Award.