| We vinden het belangrijk om in verbinding te staan met onze omgeving. Dat doen we graag op een creatieve manier. Bij Q-Park Museumplein geven we ondergronds alvast een voorproefje van al het moois dat bovengronds te bewonderen valt.
Lees meer
In een zeven maanden durende verbouwing is Q-Park Frontenpark niet alleen getransformeerd tot Mobility Hub, maar ook uitgebreid met een drielaagse parkeergarage. De capaciteit is daardoor met 596 parkeerplaatsen toegenomen tot 1.308 in totaal; waarmee het de grootste parkeerlocatie van Maastricht is geworden. Op 25 juni heeft wethouder John Aarts de locatie feestelijk heropend.
“Als mobiliteitspartner van de stad, hebben we dit project in onze thuisstad Maastricht graag op ons genomen,” licht Maxime Vissers, Acquisitiemanager bij Q-Park Nederland, toe. Q-Park Frontenpark is strategisch gelegen aan het eind van de Noorderbrug, aan rand van de stad. Op verzoek van de gemeente, via Belvédère WOM, is de capaciteit flink verhoogd om de parkeerdruk aan te kunnen. Voor de afronding van de laatste fase van het Sphinxkwartier zal het gelijknamige parkeerterrein, dat tegenover Q-Park Frontenpark ligt, in de toekomst gesloten worden. “We denken graag mee over de bereikbaarheid van de stad en zijn trots dat we met de uitbreiding van onze locatie hier een rol in spelen. Met de ambitie om een overslagpunt voor goederen te worden, verwachten we tevens bij te dragen aan de zero-emissie zone (ZES) en de selectieve toegankelijkheid van de binnenstad."
Naast de toevoeging van nieuwe plekken heeft het bestaande terrein ook een flinke ‘make-over’ gekregen, met onder andere nieuwe parkeerapparatuur, belijning en bewegwijzering. Ook staan er deelfietsen van Arriva en MOBIAN en zijn er zes laadpalen geplaatst. “Daarmee is Frontenpark tot een volwaardige Mobility Hub uitgegroeid”, vervolgt Vissers. “Je kunt er makkelijk je auto parkeren en eventueel opladen. Je loopt in een paar minuten naar het centrum of het levendige Radiumplein en Sphinxkwartier. Of je stapt eenvoudig over op een fiets of het openbaar vervoer en legt zo je laatste kilometers af naar je eindbestemming.”
Zoals gebruikelijk bij Q-Park is duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt geweest bij dit project. Zo zijn er 200 zonnepanelen en een 60 kW batterij geïnstalleerd, waardoor de parkeergarage in principe volledig in z’n eigen energievoorziening voor verlichting, ventilatie, apparatuur én de zes laadpalen kan voorzien. Vissers: “Wij zouden graag meer laadpalen installeren, maar daarvoor ontbreekt vooralsnog de capaciteit op het stroomnet. Zodra mogelijk, breiden we de laadmogelijkheden verder uit.”
De uitbreiding van de locatie is ontworpen door architectenbureau MH1. Het ontwerp is opgesteld met veel respect voor de omliggende flora en fauna. Door de toepassing van Polyned gevelbekleding is gekozen voor een chique uitstraling, passend bij de omgeving en ‘Quality in parking’.
Na een door ingenieursbureau Witteveen+Bos begeleide Europese aanbestedingsprocedure heeft Continental Car Parks de opdracht gewonnen om de uitbreiding te realiseren. Deze is modulair uitgevoerd omdat het hier om een tijdelijke oplossing gaat. In de komende zeven jaar staat op het tegenoverliggende Sphinx-terrein de bouw een ondergrondse parkeergarage met bovenliggende woningbouw gepland.
Het parkeertarief is met 1,50 euro per 32 minuten en maximaal 16 euro per dag, gunstiger dan de tarieven in het centrum. Vanzelfsprekend kunnen parkeerplaatsen vooraf, online gereserveerd worden. “Ook bieden we digitale parkeeroplossingen voor bezoeksdoelen in de omgeving. Zo kunnen hun gasten en bezoekers voordelig parkeren op deze locatie en zijn ze altijd zeker van een plek”.