Q-Park wint vakprijs voor digitale transformatie in traditionele parkeerwereld
Op 28 maart 2024 werden de jaarlijkse Shopping Awards uitgereikt tijdens het Shopping Award Gala in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee. De Shopping Awards zijn de belangrijkste prijzen in Nederland voor detailhandel en e-commerce. Q-Park is de trotse winnaar van de PostNL Nieuwe technologieën en Innovaties Award.
Naast Q-Park waren Wehkamp en YourSuprise genomineerd voor de PostNL Nieuwe Technologieën & Innovaties Award. Nadat Q-Park haar case al eerder had gepresenteerd aan een vakjury, werd de Award feestelijk in ontvangst genomen door het Sales & Marketing team. De keuze viel op Q-Park vanwege haar lef. “De winnaar heeft lef getoond om het helemaal anders te doen”, aldus de vakjury.
Digitale transformatie in een digitale parkeerwereld
De case waarmee Q-Park in de prijzen is gevallen, laat de digitale transformatie zien in een traditionele parkeerwereld. In 2018 is Q-Park gestart met de ontwikkeling van haar eigen innovatieve parkeermanagement technologie: “Parking as a Smart Service” (PaSS). Dit platform maakt gebruik van bestaande hardware in onze parkeergarages, zoals slagbomen. Wat er anders is dan voorheen, is dat alle intelligentie rondom toegang, tarifering en reporting in een eigen cloud zit. Zo wordt er één uniforme klantreis door heel Europa gehanteerd.
Dankzij dit platform kunnen sneller nieuwe digitale producten en diensten worden ontwikkeld en deze op een uniforme manier door heel Europa worden uitgerold. Denk bijvoorbeeld aan het online reserveren van een parkeerplaats. Via API integraties werkt Q-Park samen met partners in de vrijetijdssector zoals theaters, bioscopen en evenementen. Zo kan de klant na het boeken van een ticket, meteen een parkeerplaats reserveren in dezelfde online omgeving. Ook integreert Q-Park samen met mobiliteitspartners last-mile oplossingen. Naast een parkeerplaats, kan de klant ook meteen een busticket of een fiets boeken om de laatste kilometers naar zijn eindbestemming af te leggen. Een ander voorbeeld is de Q-Park app: hiermee parkeer je heel gemakkelijk in alle Q-Park parkeergarages, in Amsterdam, Londen, Parijs of Berlijn. De slagboom opent automatisch en de klant hoeft niet meer langs de betaalautomaat. Het maakt niet uit welke hardware er op een locatie staat, dankzij PaSS is de klantreis overal hetzelfde. In Nederland kan er met de Q-Park app ook op straat geparkeerd worden.
Om deze innovaties mogelijk te maken, moesten er fysiek op meer dan 140 locaties aanpassingen uitgevoerd worden. Deze implementaties waren uitdagend omdat het bedrijf 24/7 operationeel is en dit grote impact had op de traditionele klantreis. Inmiddels resulteert dit in bereikbare steden, een betere ervaring voor de klant en meer mogelijkheden om nieuwe producten te ontwikkelen en klanten te werven. Q-Park is dan ook enorm trots op deze erkenning. Samen met haar medewerkers en vele partners hebben zij de digitale transformatie weten te realiseren.
Lees er alles over
Shopping Awards
De Shopping Awards worden georganiseerd door de
Stichting Shopping Awards (voorheen Nationale Stichting Thuiswinkel Awards). Tijdens de 23e editie van het Shopping Awards Gala worden alle winnaars bekend gemaakt van de Vak- & Publieksprijzen en de Ecommerce50. Ook wordt bekend gemaakt welke webwinkel zich een jaar lang DHL Beste Webwinkel van het Jaar mag noemen en wie de Mollie E-commerce Manager van het Jaar wordt.